Kinderen en leefstijl

Inhoudsopgave

Startdatum:

08/05/2023

Type initiatief:

Informatieve kinderboeken over gezondheid

Leefstijlelement:

Ziektebeeld:

Doelgroep:

gezonde kinderen en kinderen met gezondheidsproblemen

Geschikt voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden?:

Ja

Domein/sector waarin dit initiatief wordt aangeboden:

Domein waarmee wordt samengewerkt:

Provincie:

Regio:

Beschikbaarheidsvorm:

Status initiatief:

Lopende of afgeronde onderzoeken:

Nee

Samenvatting van initiatief

Van de kinderen in Nederland heeft al bijna een kwart overgewicht en dat aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe. Het is onze missie kinderen te leren dat een gezonde leefstijl (goede voeding, beweging, ontspanning, slaap, omgaan met stress) belangrijk is om gezondheidsklachten in de toekomst te voorkomen. Kennis over hun eigen lichaam is daarbij cruciaal.
Daarom publiceren wij informatieve boeken als: Kasteel Hartenstein, Het Hersenhotel en Pretpark de Poepfabriek waarin kinderen op speelse wijze alles kunnen leren over hun hart, brein en buik en wat zij zelf kunnen doen om gezond te blijven. Onze boeken zijn al in dertien landen vertaald en wereldwijd een groot succes. Voor ons is vooral belangrijk dat onze boeken hun weg vinden, niet alleen bij de mensen thuis, maar ook op school, in ziekenhuizen, de dokterspraktijk en op andere plekken waar professionals op het gebied van gezondheid en leefstijl werkzaam zijn.

 

Doel initiatief

Onze missie is kinderen te leren dat een gezonde leefstijl belangrijk is om gezond te blijven en gezondheidsklachten in de toekomst te voorkomen.

 

Wat zijn succesfactoren van dit initiatief?

Wij gaan langs scholen met onze boeken en interactieve presentaties op het gebied van hart, buik en brein en merken dat er bij kinderen veel behoefte is aan kennis over hun eigen lichaam, leefstijl en de aanpassingen die zij daarin zelf kunnen doen. Een meetbaar voorbeeld van ons succes zijn de verkoopcijfers van onze boeken waaruit blijkt dat er grote behoefte is bij ouders en kinderen aan kennis en tips over hoe je gedrag op een gezonde manier aan te passen om daar een leven lang plezier van te hebben.
Onze boeken zijn in dertien landen vertaald, waaronder Spanje, Italië, China en met bijvoorbeeld in Duitsland al ruim 200.000 verkochte exemplaren van 'Die Kackwurstfabrik' (over de darmen en gezonde voeding).

 

Wat zijn barrières van dit initiatief?

Geen.

 

Wat is er nodig om dit initiatief te borgen en/of op te schalen?

Kennis is macht. Er wordt veel gesproken over leefstijlgeneeskunde maar kennis bij jonge kinderen en een gezonde leefstijl kan veel problemen zoals overgewicht op latere leeftijd voorkomen. Een flesje fruitsap is niet gezond ook al staat er een plaatje van een sinaasappel op!
Dus informatie over hoe het beter kan, moet overal en voor iedereen beschikbaar zijn. Wij doen dit in de vorm van boeken waarvan wij hopen dat die in alle huiskamers en wachtkamers te vinden zijn en helpen het gesprek over gezond gedrag op gang te helpen.

 

Welke twee tips of geleerde lessen zou je andere (startende) initiatieven mee willen geven?

Begin bij jonge kinderen en maak een gezonde leefstijl vanzelfsprekend.

Organisaties en/of partners betrokken bij de ontwikkeling van het initiatief

Overige:

Wij zijn twee auteurs en een illustrator die werken aan een serie gezondheidsboeken om de leefstijl van kinderen te bevorderen.

Organisaties en/of partners waarmee wordt samengewerkt

Overige:

Voor dit initiatief hebben wij samengewerkt met mld-specialisten, cardiologen en neurologen in verschillende ziekenhuizen.

Contactgegevens

Contactpersoon:

Marja Baseler

Functie binnen het initiatief:

Auteur

Nieuw toegevoegde praktijkvoorbeelden

Publicatiedatum:

07-01-2025

Publicatiedatum:

06-01-2025

Regio: