Samenvatting van initiatief
Voor mensen met diabetes, met een hoogrisico daarop of met pre-diabetes, voor allemaal is leefstijl cruciaal. Maar voor veel mensen is leefstijl een moeilijk en gevoelig onderwerp. Daarom is een goed gesprek zo belangrijk: over wensen, over blokkades, interesses, haalbare stappen.
Mijn Gesprek over leefstijl is een goede manier om het persoonsgericht te hebben over leefstijl en te komen tot gezamenlijke besluitvorming.
Deze tool is gebaseerd op het NDF Gespreksmodel / Mijn Diabetesjaargesprek
Mijn Gesprek over leefstijl bestaat uit vier leefstijl-thema’s: Voeding, Bewegen, Welzijn, Zelfzorg.
Elk thema is weer onderverdeeld in zes aandachtspunten. Onder het thema Bewegen is dat bijvoorbeeld: Fitter worden, Sterker worden, Minder zitten, Dagpatroon, Risico’s, Sporten.
Eigenlijk gaat het om een set van drie producten, die in wisselwerking het onderwerp leefstijl herkenbaar en laagdrempelig bespreekbaar maken.
> Gesprekskaart
> Spreekkamerkaart
> Wachtkamerposter
Doel initiatief
Met de gesprekskaart bieden we het veld een praktisch instrument om leefstijl in verschillende settings bespreekbaar te maken.
Wat zijn succesfactoren van dit initiatief?
Gemaakt voor een breed publiek: Op de gesprekskaart staan 24 onderwerpen, die zijn verbeeld in aansprekende pictogrammen. De onderwerpen zijn zo samengesteld, dat alle facetten op het gebied van leefstijl eenvoudig voor het voetlicht komen.
Wat zijn barrières van dit initiatief?
Een aandachtspunt i.p.v. een barrière: Bij de inzet van deze instrumenten is het belangrijk om aandacht te hebben voor de lokale aanpak rondom een gezonde en actieve leefstijl, doorverwijzing en de multidisciplinaire samenwerking.
Wat is er nodig om dit initiatief te borgen en/of op te schalen?
We hebben dit initiatief ingebed in de NDF toolkit, een plek waar zorgprofessionals, landelijk en gratis, de materialen kunnen downloaden, printen, en gebruiken in de spreekkamer.
Welke twee tips of geleerde lessen zou je andere (startende) initiatieven mee willen geven?
TIP 1: Gebruik de gesprekskaart als keuzemenu aan het begin van het gesprek. Laat de mens de gesprekskaart met afbeeldingen zien om samen te bepalen wat op dat moment prioriteit heeft.
TIP 2: Gebruik de afbeeldingen van de gesprekskaart als hulpmiddel bij het bepalen waaraan iemand wil werken. De afbeeldingen nodigen uit om de adviezen concreter en beeldend te maken. Hierdoor zal het doel of de actie voor de mens ook begrijpelijker en concreter worden.