Samenvatting van initiatief
Patiënten die onder behandeling zijn in Amsterdam UMC voor medisch specialistische zorg en gezien hun zorgvraag gebaat zijn bij verbetering van hun leefstijl, kunnen door de medisch specialist doorverwezen worden naar het leefstijlloket voor een gesprek met een leefstijlmakelaar. De leefstijlmakelaar bespreekt met de patiënt waar deze toe gemotiveerd is en waar deze in eigen omgeving naar doorverwezen kan worden. Deze doorverwijzing kan naar het zorgdomein en/of sociale domein in de nulde en eerste lijn, maar ook naar relevante andere, niet zorg-gebonden initiatieven. De leefstijlmakelaar zorgt voor een warme overdracht naar de aanbieder in de regio en informeert zowel de huisarts als medisch specialist over de verwijzing. Het leefstijlloket is hiermee een brug tussen ziekenhuis en aanbieders van leefstijlbegeleiding in de regio.
Doel initiatief
Het leefstijlloket beoogd leefstijl standaard onderdeel te maken van de behandeling van ziekenhuis patiënten
Wat zijn succesfactoren van dit initiatief?
Er is veel persoonlijke aandacht voor patiënt, werk wegnemen bij medisch specialist – naar iemand die kundiger is op dit gebied dan zij zelf, aandacht voor andere onderliggende zaken (sociale domein) voor leefstijlproblematiek. De reacties van patiënten en zorgverleners zijn heel erg positief omtrent het initiatief. Positieve resultaten / effecten van het initiatief (na pilot-fase). Financiering vanuit het ziekenhuis. Financiering vanuit subsidies (bv. ZonMW). Medisch specialist als ambassadeur.
Wat zijn barrières van dit initiatief?
Financiering; gebrek aan financiering vanuit zorgverzekeraars
Wat is er nodig om dit initiatief te borgen en/of op te schalen?
Financiering
Welke twee tips of geleerde lessen zou je andere (startende) initiatieven mee willen geven?
Zorg voor een gedegen evaluatie van je initiatief